Så kallad fuskare

Japp. Det är officiellt. Man bryr sig egentligen inte förräns det drabbar en själv. Jag utgår från att de allra flesta är en aning upplysta kring debatten rörande att vi teknologer tydligen är fuskare enligt CSN. Jag var som sagt inte heller särskillt upplyst om detta innan helgen. Nu har jag förstått problemet. Och jag är arg, frustrerad och besviken.

Problemet:  Vi teknologer på KTH som har heltidsstudier, har ett högre studietempo på hösten. Detta har vi för att vi ska kunna avsluta vår hösttermin vecka 50 och därmed få ett riktigt jullov. I och med detta anser CSN att vi inte har rätt till det bidrag och lån som utdelas i december. Vi blir alltså skyldiga att betala tillbaka den summa som vi blev tilldelade i decmeber förra året. Argumentet till detta är att vi helt enkelt inte studerar efter veckan 50.

Seriöst! Hur stelbent får svenska staten egentligen bli?! Ska vi studenter bli straffade för att vårt skolår inte passar in i CSN:s jävla ram?! Ska vi bli straffade för att vi pluggar hårdare under hösten och vill ha jullov? Märk väl, vi blir inte straffade för att vi missköter våra studier, utan för att vi inte passar in i ramen. CSN borde ändra sitt regelsystem, istället för att se till vilka veckor som studenterna pluggar borde de istället ta hänsyn till helheten. Det är ju inte direkt så att vi inte går i skolan... Bara för att vi teknologer blir klara före de flesta andra med vårt studerande på höstterminen ska vi väl inte bli utan studiebidrag? I vilken så kallad rättvis värld kan det vara rätt? 
 
CSN kommer antagligen att ändra sina regler förr eller senare, men det kommer att ta lång tid. Tills dess kan vi studenter bara överklaga beslutet och hoppas på att de väljer att ha överseende. Vilket de antagligen inte lär ha. KTH uppmanar oss studenter att överklaga så fort vi får ett betalningskrav, men om det trots allt inte skulle gå igenom erbjuder de oss studenter att arbeta på skolan och tjäna tillbaka bidragsdelen av det totala studiebidraget. Hm. Är detta en bra lösning? Jag tycker inte det. Jag anser inte att jag ska behöva arbeta för en summa pengar jag redan har gjort mig berättigad till när jag sökte studielån hos CSN.

Ett annat alternativ för att skydda sig mot dessa obehagligheter är att man anmäler sig till kurser som löper över julen. Då är man säker. Men tänker jag lägga till ännu mer studier bara för att CSN ska vara nöjd? Så fan heller! Det är inte rätt sätt att tackla problemet. Det är fult och det är fegt! KTH borde stå upp mer för sina stundenter tycker jag. Protestera och käfta lite. Men då anser KTH att detta inte riktigt är deras problem - utan studenternas. Javisst ja, endast studenterna ansvarar för sina studier... Ja men tack KTH för att ni informerar oss så om att ert studieår inte riktigt stämmer överens med CSN:s! Tack, tack åter igen för den informationen! Tung sarkasm. 

Trots att man gör allt rätt till punkt och pricka blir man likväl kallad fuskare. Och trots att alla inser att det som sker är fel finns det ändå ingen som gör något. Vi studenter skriker ut i frustration, men ändå är det ingen som tycks bry sig tillräckligt. Skriker vi inte tillräckligt högt kanske? Vi borde kanske göra mer väsen av oss? Leka franska bönder och tippa koskit på vägarna?

Jag är arg, besviken och frustrerad. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vem/vad jag ska rikta dessa känslor mot. Blir det skolan eller staten? Oavsett är jag fast besluten av att göra väsen av mig i den här frågan. Så här kan det bara inte få gå till!


Vem ska man vara förbannad på?


Kommentarer
Postat av: Emma

Va e det för jävla skit?! :S

Personligen skulle jag fördela min ilska på mes-skolan OCH Centralen för Senila N00bs... Detta går ju inte ihop nånstans! Ô_o

2010-11-15 @ 19:54:17
Postat av: Lina

Fan va bra skrivet! Håller med om det du säger, varför ska vi behöva göra någonting, det borde helt och hållet ligga på KTH!

2010-11-15 @ 21:32:52
URL: http://helbraflinga.blogg.se/
Postat av: Mary

Vi hade samma problem på vår skola, men lärarna la in självstudier i vårt schema och får på så vis csn ändå. Ett tips bara!

2010-11-16 @ 17:58:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback