Oh ljuva 80-tal

Jag har tänkt tanken några gånger förut, men när jag läste Lars Berges kolum i Svenska Dagbladet blev jag övertygad: 80-talet är verkligen tillbaka. Jag hör och ser det precis överallt. Vår kulturella värld fullkomligen svämmar över av 80-tal! Det är kavajer med axelvaddar, kostymbyxor med hög midja, bodys, pilotglasögon, slickade frisyrer, blipide-blip och synth hör vi i bland annat Lady Gagas musik... Och nu. Nu kommer Wall Street 2. Jag har inte ens sett ettan, men till och med jag förstår att detta är avgörande. Finanskris, främlingsfientliga partier i hetluften, borgerlig regering... Och är vi inte mer teknikfixerade än någonsin?! Jag tänker på Magnus Ugglas låt Mitt Decennium, "Oh ljuva 80-tal..." och tänker att jag inte behöver sörja en minut att jag inte var född på detta mytomspunna decennium, då jag lever i 80-tal 2.0 nu. Historien upprepar sig. Frågan är hur mycket vi vill att den ska upprepas?





Och ännu en liten tanke: Ska inte metal-musiken göra comeback då? På riktigt alltså.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback