Marie Antoinette

Såg Sofia Coppolas film Marie Antoinette här i helgen. Blev helt plötsligt sugen på att plöja massa biografier om denna skandalomsusade drottning.




"Qui'ls mangent de la brioche" - "Let them eat cake"

Efter att ha läst ett tag om Marie Antoinette på wikipedia (japp, jag är en nörd!) upptäckte jag ordet mätress. Förr i världen (läs några hundra hår sedan) var det vanligt att kungar hade officiella älskarinnor vid hovet och dessa hade en egen titel, mätress. Spännande får jag säga, med tanke på att idag så håller alla monarker sina älskare/älskarinnor mer eller mindre hemliga. Så nu måste jag alltså även läsa Herman Lindqvists biografi Madame de Pompadour, känd mätress till Ludvig XV.

Jaja, jag får väl ta tag i 1700-talet när jag är klar med stenåldern. Jag läser nämligen Grottbjörnens folk nu. Gillar den skarpt so far!

Kommentarer
Postat av: Lina

Ååå du kommer inte bli besviken på Grottbjörnens folk och de andra av deböckerna, skitbra! :)

2011-12-07 @ 23:52:43
URL: http://helbraflinga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback