Begränsad

Jag insåg här för nästan en månad sedan, när jag höll på och trixade med den nya bloggdesignen, att jag är begränsad. Ganska snabbt märkte jag att blogg.se suger (förlåt mig åh helige Administratör, ty jag har syndat), då det just är begränsat. Alla mina idéer till designen blev antingen mosade eller kompromissade. Jag bestämde mig där och då att jag ska köpa en egen server det här året. Så jag kan få göra som jag vill. 

Men det är inte bara på Internet jag känner mig begränsad, utan detta är något jag känner mer och mer inom de flesta områden i mitt liv. Och efter att ha ältat detta dilemma fram och tillbaka ett tag har jag nu kommit fram till att det hela kretsar kring två saker - tid och pengar.

Pengar ger mig möjligheten att leva ett vidare liv i de allra flesta bemärkelser. Mer pengar ger mig möjlighet till ett liv med högre levnadsstandard såsom boende, resor, mat och massor med materiella ting. Men framförallt trygghet. Med tillräckligt (och gärna mer) med pengar på kontot går vardagen mycket smidigare och mer friktionsfritt. Pengar ger mig bostavligt talat ett större svängrum här i världen. 

Mer tid ger mig större möjlighet att göra det jag vill (och inte bara måste) göra. Med mer tid kan jag bejaka alla mina intressen på ett mycket mer tillfredsställande sätt. Jag kan umgås mer med de människor som jag håller av här i denna värld. Med mer tid blir jag lugnare i sinnet och mer balanserad. Man kan med andra ord säga att mer tid ger min själ större utrymme.

Såhär långt in i mina funderingar dyker en fråga upp i mitt huvud - utesluter det ena det andra? Vi har ju alla hört sedan barnsben att tid är pengar, men nu är frågan - är pengar tid? Om man har det ena, föder det det andra då? Vad kom först, hönan eller ägget...

Efter att ha ägnat dessa tankar lite tid (utan resultat) kom jag på något annat. Problemet kanske inte är bristen på tid och pengar - utan kanske snarare mitt begränsade synsätt? Om jag bara ser begränsingarna här i världen, ja då känns nog världen rätt så begränsad. Vad hände med möjligheterna? Jag är ju trots allt en ung, kreativ och målmedveten tjej med underbara människor kring mig och en bra utbildning. Världen ligger ju för mina fötter. Jag får inte låta mig begränsas eller hindras - utan jag måste skapa mig mina egna möjligheter! "Jag gör mina egna regler - det blir roligare så" är ju trots allt mitt motto. 


You could have everthing you want - and you should!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback