Jävla feministjävlar

Som många av er säkert uppmärksammade, så var det den Internationella Kvinnodagen i tisdags (för som inte känner till detta, bör tilläggas att det även var Fettisdagen). Tanken var att jag skulle skriva ett litet inlägg angående ämnet i tisdags, men ack så blev det inte. Sån "tur" då att jämställdhet är ett ämne som är minst lika aktuellt just idag som det var i tisdags. 

Personligen tycker jag inte att den Internationella Kvinnodagen är dag som bör firas med blommor och presenter till alla kvinnor i världen. Jag tycker rent av att det är väldigt opassande. Självklart ska dagen uppmärksammas, men kanske mer som en påminnelse om hur långt vi har kommit i vår jämställdhetsutveckling och att det fortfarande finns mycket kvar att göra. För faktum kvarstår fortfarande att vi år 2011 fortfarande lever i en väldigt mansdominerad värld. Inte ens lilla "duktiga" Sverige är helt jämställt.

Det finns så sjukt mycket att säga om det här med feminism och jämställdhet. Men det som jag tycker är allra viktigast i hela debatten är lönerna. Ge oss lika lön så ska ni få se på grejer. Jag tror inte att vi tjejer kommer att bli tagna på allvär förrän dess. Just för tillfället skiter jag fullständigt i herr och fru Gåman, ge oss bara lika lön! Herr och fru Gåman kan vi ta hand om efteråt, som alla andra i-landsproblem...

Sedan vill jag ta upp det här med obekvämligheten kring ordet feminism. Allmänt sett så verkar detta vara ett fult ord. Ett skällsord. Att vara feminist anses inte vara något positivt, inte ens bland tjejer. Om man säger att man är feminist blir man tagen för en galen manshatande vänsterextremist vars hobby är att hugga av manliga könsorgan. Snacka om att göra en höna av en fjäder. Jag slog faktiskt upp ordet min ordbok, för att få den exakta betydelsen, och den lyder som följer:

feminis'm - (åsikts)riktning som strävar efter att förbättra kvinnans ställning i samhället och åtminstone uppnå jämställdhet med mannen.

Vilken kvinna (eller man!) med gott förstånd kan inte kalla sig feminist efter den här förklaringen? Jag erkänner i alla fall villigt att jag är en feminist. 

Avslutningsvis vill jag bara säga att jämställdheten är kamp, som inte är fullbordad förrän kvinnor och män är helt jämställda på hela vår jord. Den här kampen pågår varje dag, inte bara på Internationella Kvinnodagen.

Bra klipp angående jämställdhet:


Ta er tid å se den!



Åh så bra och sant!

Kommentarer
Postat av: linda

Intressant debatt. Älskar Gudrun Schyman! Jimmie Åkesson fiskar i fel vatten som vanligt. Han verkar hitta statistiker som ingen annan hittar? Han är så okunnig att det är pinsamt. SD själva driver ju en kvinnofientlig politik men helt plötsligt tycker han synd om en iransk kvinna. Undrar om han skulle känna sak om offret var invandrare och gärningsmannen var svensk när en våldäkt sker. Han jagar bara muslimerna och är inte egentligen ett dugg intresserad av jämställdhet :(

2011-03-14 @ 15:32:38
URL: http://baduizm.blogg.se/
Postat av: linda

Hej igen :) Tack för din kommentar :) Hoppas du inte har något emot att jag "stal" ditt youtube-klipp. Tycker debatten var fruktansvärt bra. Har aldrig hört henne debattera speciellt mycket men jag tycket att hon var riktigt grym här. Hon sopade mattan med Jimmie. Jag hoppas också att SD:s röstare ska få en rejäl wake-up call nu när SD kan konfronteras på ett annat sätt och inte längre tystas ner. Jag tycker att det är jättebra att dom får vara med i matchen nu för det kommer förhoppningsvis bli deras undergång. Man får hoppas att svenska folket har så pass mycket kunnighet att dom förstår vad SD:s politik egentligen handlar om och inte låter dem försköna sig som ett parti som bara vill "värna om Sverige" Vi får hålla tummarna. Under tiden så håller jag min egna lilla kamp på min blogg :)

2011-03-15 @ 19:09:20
URL: http://baduizm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback