Nordens Ark

När jag och Dan var hemma hos mina föräldrar under jullovet passade vi och min pappa på att gå på Nordens Ark och titta på alla fina djuren. Arken är en utav de få djurparker som jag tycker om att gå på, då det är en ideell stiftelse som arbetar för att hjälpa utrotningshotade djur. 


Sydlig pudu - världens minsta hjortdjur, väger ca 10 kg och kommer ursprungligen
från Andernas västsluttnignar i Argentina och Chile.


Mindre panda - kommer urpsungligen från Himalayas sluttningar och Burmas högland.
Tycker bäst om bambublad och frukt.


Pallaskatten - hör hemma i Centralasien, lever främst i öppen stäpplik terräng.
Enligt mig är de ovanligt fula för att vara katter.


Vi tog även en sväng i det ganska nya grodhuset:







Järven visade sig väldigt mycket för ovanlighetens skull!


Snöleoparden var dåsig och trött efter ett rejält skråvmål.


Sist av allt fick vi se amurtigern Uri, som låg och poserade majestätiskt för oss.

Om ni vill läsa mer om Nordens Ark kan ni göra det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback