Julnatt

Hallå hallå alla nattsuddare! Tänkte bara avrapportera att min julafton har varit mycket angenäm på alla de sätt. Jag hoppas verkligen att den har varit lika trevlig före alla er också! Dagen har bestått av mys med familjen, supergod julmat och dryck, sällskapsspel, prat i telefon med min käraste och trevliga julklappar! För er som är nyfikna så fick jag bland annat en Wacom Bambo Fun & Touch (en ritplatta asså) i julklapp! Jabbadabbadoooooo! Sandra är mycket nöjd och belåten! Jag känner i regel att för vart år som går så känns julklapparna mindre och mindre viktiga, men nu blev jag ju alldeles till mig av glädje! Har dock inte provat den än, känner att energin inte riktigt räcker till. Ska dock göra detta imorgon, vilket ska bli asatrevligt! 

Blev förresten tvungen att googla Julafton förut. Jag har ibland funderat över varför vi i Norden firar den 24:e som mest när resten av alla kristna länder gör det den 25:e. Försökte därför finna någon bra förklaring, men dock utan framgång. Det bästa jag hittade lyder som följer: "Att ”aftonen” före juldagen firas är en del av julhelgens traditionella förberedelser inför den 25 december." Detta hittade jag på Wikipedia. Jag antar helt enkelt att det har att göra med att vi nordbor lever kvar i gamla traditioner som bottnar i vår, eller strax innan vår förkristning. Har någon annan en bättre förklaring? Upplys mig i så fall gärna!
Jag hittade däremot intressant information om lite skrock och annat liknande som är sammankopplat med nordisk tro och julafton. Ni känner säkert igen många av dem. Här kommer en liten lista:

* Djuren sägs kunna tala på julafton och under julnatten (natten mellan den 24:e och 25:e)
* Gårdstomten ska ha julgröt, annars blir han inte lätt att handskas med resten av året
* Man ska ställa fram öl till änglarna, så kallad änglaöl
* Den som får mandeln i gröten blir gift först
* De levande ljusen ska brinna hela julnatten, annars kommer någon att dö
* Under julnatten återvänder de dödas själar till sina hem och därför ska man ställa fram mat till dem

Kalla det konstigt eller riktigt, intressant är det i alla fall!

Nu ska jag dra mig åt bingen till, så ha en fortsatt fin julnatt allihop! 

PS. Ett nytt uttryck myntades häromdagen:
Hur många Dahlborg behövs det för att göra perfekt knäck?

Svar: Tre - två som passar knäcken och en som tittar på.
DS.


Åh min kära ritplatta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback